سفارش تبلیغ
صبا ویژن

روزهای بارانی دلم
 
قالب وبلاگ
لینک دوستان
*

 

 

عید غدیر، عید الله الاکبر و عید آل محمد و ارزشمندترین و والاترین عید اسلامی‏است. هیچ روزی در طول سال، فرخنده‏تر و مبارک‏تر از این روز مقدس نزد شیعیان اهل‏بیت نیست. امام صادق سلام الله‏علیه می‏فرماید:

«ان یوم غدیر خم بین الفطر و الاضحی و الجمعه کالقمر بین الکواکب...» روز عیدغدیر خم در میان سه عید فطر و قربان و جمعه، مانند درخشندگی ماه در میان‏ستارگان است. چه تعبیر ظریفی امام دارد که عید غدیر را تشبیه به ماه کرده است ودیگر اعیاد را به ستاره; زیرا در این روز بزرگ بود که خداوند اعلام کرد: امروزدین را بر شما تکمیل کردم و نعمتم را بر شما به اتمام رساندم «الیوم اکملت‏لکم دینکم و اتممت علیکم نعمتی و رضیت لکم الاسلام دینا». نعمت‏بزرگ اسلام که ازهر نعمتی ارزنده‏تر و گران‏بهاتر است، کامل نمی‏شود و محقق نمی‏گردد جز با ولایت علی‏علیه السلام «و مانودی بشی‏ء مثل ما نودی بالولایه‏». محب الدین طبری از علمای بزرگ اهل سنت نقل می‏کند که رسول خدا(ص) فرمود: «اذاجمع الله الاولین و الاخرین یوم القیامه و نصب الصراط علی جسر جهنم، لم‏یجزها احدالا من کانت له براءه بولایه علی بن ابی طالب‏».  در روز قیامت که خداوند تمام مردم را جمع می‏کند و صراط بر پل دوزخ زده می‏شود،هیچ کس از آن نمی‏گذرد جز کسی که با ولایت علی ابن ابی‏طالب، گذرنامه بی‏زاری وبرائت از جهنم را داشته باشد. ولایت علی(ع) همان دین حنیف است که فرمود:

«فاقم وجهک للدین حنیفا فطرت الله التی فطر الناس علیها». پس ای پیامبر (همراه با پیروانت) به سوی آیین پاک اسلام روی‏آور که فطرت الهی‏است و مردم بر آن مفطور شده‏اند.

و ولایت علی همان طریقه و روش صحیح زندگی است که اگر مردم آن روش را برگزینند،خداوند در روز رستاخیز، از آب گوارای حوض کوثر به دست علی علیه السلام‏سیرابشان می‏گرداند. «و ان لو استقاموا علی الطریقه لاسقیناهم ماء غدقا.»  و ولایت همان نعمتی است که حتما از آن سؤال می‏شود که با آن چگونه رفتار کردید«ثم لتساءلن یومئذ عن النعیم‏.»  آلوسی، مفسر بزرگ اهل سنت در تفسیر کبیر روح المعانی پس از ذکر آیه شریفه‏«وقفوهم انهم مسئولون‏» و آنان را متوقف کنید و ایست‏بدهید که مسئولیت دارند وباید پاسخگو باشند، در ذیل تفسیر این آیه، اقوال گوناگونی را نقل می‏کند و سپس‏نتیجه می‏گیرد و می‏گوید:

«سزاوارترین و صحیح ترین سخن این است که در آن روز از عقاید و اعمال انسان‏سؤال می‏شود و از همه مهم‏تر و عظیم‏تر، قطعا ولایت علی کرم الله وجهه است‏». و در این روز بزرگ که یادآور نصب و تعیین امیرالمؤمنین به دست مبارک رسول‏اکرم صلی الله علیه و آله وسلم و به امر پروردگارش است، باید این فطرت الهی‏را در دل‏ها زنده کرد و پرده‏های ظلمت و جهالت و تارهای نادانی و غفلت‏را ازدیدگان غافلان برداشت تا بر طریقه حق پایدار گردند و به صراط مستقیم الهی روی‏آورند و دینشان کامل شود. مفضل از امام صادق علیه السلام می‏پرسد:

مولای من! آیا به من دستور می‏دهی که‏این روز را روزه بداریم؟ حضرت پاسخ می‏دهد: «ای و الله ای و الله انه الیوم الذی نجی فیه ابراهیم‏من النار فصام لله شکرا لله عزوجل ذلک الیوم، و انه الیوم الذی اقام رسول الله‏اءمیرالمؤمنین علما و ابان فضله و وصیته، فصام ذلک الیوم، و ذلک یوم صیام وقیام و اطعام الطعام و صله الاخوان و فیه مرضاه الرحمن و مرغمه الشیطان‏». آری، به خدا قسم آری، به خدا قسم! این همان روزی است که خداوند، حضرت‏ابراهیم را از آتش رها ساخت، پس او به شکرانه این لطف الهی، این روز را روزه‏گرفت. و همانا این روز، روزی است که رسول گرامی اسلام صلی الله علیه و آله وسلم امیرالمؤمنین علیه السلام را بر مردم نصب کرد و بزرگواری و فضلش رانمایان ساخت و او را وصی و جانشین خود قرار داد، پس او هم در این روز، روزه‏گرفت و این روز، روز روزه گرفتن و دعا کردن و مسلمانان را اطعام نمودن و به‏دیدار برادران دینی رفتن است و در این روز، رضایت‏خدای رحمان به دست می‏آید وبینی شیطان به خاک مالیده می‏شود (مایوس می‏گردد(

امام صادق علیه السلام اعمال این روز مهم را در چهار چیز خلاصه می‏کند:

1/ صیام: در برخی روایات وارد شده که روزه این روز برابر است‏با صد بار حج‏و صد بار عمره. و در روایت دیگری، کفاره شصت‏سال گناه است. پس حتما برادران وخواهران به این فضیلت‏بسیار مهم توجه کنند و حتما آن را روزه بدارند.

2/ قیام: اصطلاحا قیام بر عبادت و زنده نگه داشتن این یوم الله با مناجات ودعا و استغفار، اطلاق می‏شود ولی ممکن است قیام کنایه از استقامت و پایداری درراه حق و قیام در برابر دشمنان اسلام و مسلمین و مبارزه با طاغوت‏ها و ستم‏پیشگان‏باشد.  بهر حال خود قیام علیه باطل و جهاد در راه خدا، نیز یک عبادت بزرگ است‏بلکه‏از اهم فرائض و واجبات است.

3/ اطعام الطعام: مهمانی کردن و اطعام نمودن برادران باایمان از ویژگی‏های‏تمام اعیاد به ویژه این عید بزرگ است که بر آن تاکید شده است. و قطعا خرسندنمودن مؤمنین، از برترین عباداتی است که رضایت پروردگار را به دنبال دارد.

4/ صله الاخوان: احسان و نیکی به برادران مؤمن و دید و بازدید و زیارت آنان‏پیوسته از اعمال بسیار پسندیده و نیکو است ولی در این روز، تاکید بر آن شده‏است. در روایت دارد که هر وقت‏با برادر مومنی دیدار کردید، برای تهنیت‏به اوبگویید: «الحمد لله الذی جعلنا من المتمسکین بولایه امیرالمؤمنین والائمه‏علیهم السلام‏» سپاس و حمد خدای را که ما را جزء تمسک‏جویان به ولایت امیرمومنان ودیگر امامان درود خدای رحمان بر آنان قرار داد.  فرا رسیدن این اعیاد بزرگ اسلامی را به مقام شامخ ولی الله الاعظم ارواحنالتراب مقدمه الفداء، علمای اعلام، مقام معظم رهبری، ملت‏بزرگ ایران و عموم‏مسلمانان و شیعیان و پیروان امامان، تبریک و تهنیت عرض نموده، از خدای بزرگ‏خواهانیم ما را جزء شیعیان و ولایت‏پذیران واقعی قرار دهد.


[ پنج شنبه 91/8/11 ] [ 12:26 عصر ] [ atefe ] [ نظرات () ]

علی ای همای رحمت تو چه آیتی خدا را          که بما  سوی فکندی همه سایه هما را
دل اگر خدا شناسی همه در رخ علی بین          به علی شناختم من به خدا قسم خدا را


رسول خدا(ص) در خطبه غدیر ،علی (ع) را این چنین  توصیف می نماید:


  • آگاه باشید که با علی(ع) دشمنی نمی کند، مگر کسی که بدبخت است و با اودوستی نمی ورزدمگر کسی که پرهیزکار است و ایمان به او نمی آوردمگر کسی که ایمان او خالص باشد.
  • ای مردم این علی بهتراز شما مرا یاری می کند . و از شما نزد من سزاوارتر ونزدیکتر وعزیزتر است و خداوند عزوجل ومن از او راضی هستیم.
  • ای مردم  او یاری کننده دین خدا و جدال کننده از جانب رسول خدا است.
  • هیچ آیه رضایتی درقرآن نازل نشده مگردرباره علی(ع)و هیچ کجا خطاب بر مومنین  نشده مگر از او شروع شده است و هیچ آیه مدحی در قرآن ،برای¬غیرازعلی (ع)نازل نشده است.و شهادت به بهشت در سوره «هل اتی» داده نشده مگر برای او و برای احدی غیر از او آن سوره نازل نشده است و غیر او را مدح نفرموده است.
  • به خدا سوگند که سوره مبارکه «عصر» در مورد علی نازل شده است.
  • آگاه باشید که علی (ع) به شکیبایی و شکرگذاری موصوف است وبعد از او فرزندان من که از صلب او هستند ،صبور و شاکر می باشند.
  • او با دشمنان قرآن به جنگ بر می خیزد و با آنهایی که پیرو قرآن هستند دوستی می نماید. او مردم را از معصیت خدا باز می دارد. اوجانشین رسول خدا (ص) و امیر مومنان می باشد.
  • او راهنما ی مردم است وبه امر خداوند باعهد شکنان وستمگران وآنهایی که از دین خارج شده اند جهاد می نماید.

 

 

 

آداب عید غدیر

غدیر؛روز عبادت

امام صادق(ع) فرمودند:« عید غدیر روز عبادت،نماز،سپاس  و ستایش خداوند متعال است.»(الغدیر/ج1/ص327)

 

امام صادق(ع) فرمودند:« روزه روز عید غدیر خم با روزه تمام عمر جهان برابر است.»(اقبال/ص464)


نماز روز غدیر به دستور حضرت صادق علیه السلام این گونه است که نیم ساعت پیش از زوال (ظهر شرعی) غسل کند و حاجتهای خود را از خدا بخواهد آن گاه دو رکعت نماز بخواند، و در هر رکعت بعد از سوره‌ی حمد به ترتیب هر یک از سوره‌ی توحید و آیه‌الکرسی وسوره‌ی قدر را ده مرتبه قرائت‌کند. آن حضرت فرمود: هر که این نماز را بخواند، خدای هر نیاز دنیوی و اخروی او را بر آورده سازد. (التذهیب 3/143)


غدیر؛روز نیکو کاری و مهرورزی


حضرت علی(ع) فرمودند:«در روز عید غدیر وقتی به همدیگر می رسیدبعد از سلام ومصافحه به یکدیگر هدیه بدهید.(وسائل الشیعه /ج7/ص325)


امام صادق(ع)می فرماید:«یک درهم به برادران با ایمان ومعرفت دادن در روز عید غدیر برابر با هزار درهم است .  بنا براین در این روز به برادرانت انفاق کن و مومنین را شادکن. (مصباح المجتهد/ص737)


حض
رت رضا علیه السلام فرماید: ... و هر که مؤمنی را در روز غدیر طعام دهد مانند کسی است که همه پیامبران و صدیقان را طعام داده است. (اقبال الاعمال 2/262)

دید و بازدید حضرت رضا علیه السلام  می فرماید: ... و هر که در روز غدیر مؤمنی را دیدار کند، خدای هفتاد نور در قبرش وارد کند و قبرش را گشاده سازد. و هر روز هفتاد هزار فرشته قبرش را زیارت کند وبهشت را به او بشارت دهند.   ( اقبال الاعمال 2/262)


[ پنج شنبه 91/8/11 ] [ 12:25 عصر ] [ atefe ] [ نظرات () ]

دوست من دوستدار علی علیه السلام !

سلام بر تو و آنکه دوست می داری!

می دانی که همه جا سخن از علی علیه السلام است. این روزها از نام مولایمان حیدر کراربر در و دیوار نوشته و گفتار بسیار می بینی.

آری.... نامی آشنا که از هر نامی با آن آشناتری؛ چندان که شاید به یاد آوردی که هنوزنمی توانستیم پدر و مادرمان را صدا بزنیم یا حتی اسم خود را درست تلفظ کنیم که این نام را شناختیم .

چه می دانم؟ .... شاید نام خودت هم علی باشد؛ نامی که پدر از سر عشق به مولا بر تو گذاشته و چه بسا که مادر- در لالایی هایی که برایت داشته- با زمزمه علی بذر محبتش را در دلت کاشته باشد.

یادت می آید که در همان خردسالی و نوپایی ، هرگاه بر زمین می خوردیم ، پدر یا مادر یا حتی پدربزرگ و مادربزرگمان – با هزاران شوق و عشقی که به آموختن نام او به کودکش داشتند- می گفتند یا علی؛ بگو : یا علی و بلند شو!

.... و ما چنین برخاسته و بلند شدیم و با یاد و عشق علی علیه السلام بالیدیم و بر همه می بالیدیم که:  مولایمان علی است.


[ پنج شنبه 91/8/11 ] [ 12:16 عصر ] [ atefe ] [ نظرات () ]
.: Weblog Themes By SibTheme :.

درباره وبلاگ

بنام خداوندی که داشتن او جبران همه نداشته های من است
موضوعات وب
امکانات وب


بازدید امروز: 8
بازدید دیروز: 16
کل بازدیدها: 325605